onsdag 26. april 2017

The beauty of a capsule wardrobe- The utility jacket

For readers abroad, English text further down.

Det har kommet ønske om at jeg skriver innleggene mine på norsk også, så da etterkommer jeg det. Litt forklaringer er kanskje på sin plass. En capsule wardrobe kan oversettes med basisgarderobe, eller direkte oversatt en kapselgarderobe. Dvs at klærne i garderoben skal kunne brukes om en annen, og dermed får du en mye mer funksjonell garderobe, og her gjelder utrykket less is more. Vi har jo alle vært der, skapet fullt i klær, men ingenting å ha på oss. Vi tar på oss det ene plagget etter det andre og ingenting passer sammen med det, gruuuusomt frustrerende. Da jeg tilfeldigvis en dag fant en link til en blogg som heter Classy yet trendy så gikk det et lys opp for meg og jeg ble så inspirert at jeg endevendte garderoben min dagen etter. http://classyyettrendy.com/2017/02/start-capsule-wardrobe-5-steps.html/

Etter å ha studert den en stund fant jeg ut at mange av plaggene her har jeg og at det bare var snakk om å ta en real opprydning og organisere klærne mine bedre. Dette er ikke så lenge siden, men føler allerede jeg har hatt stor både nytte og glede av min nye kunnskap. Veien blir til mens man går og det blir nok en del prøving og feiling.

Utility jacket betyr Nyttejakke, og min nyttejakke er en vanntett, olivengrønn jakke med hette som jeg kjøpte i London for flere år siden. Må ha vært høsten 2012 eller 2013. Det er en Timberland jakke og den kostet litt, men er brukt så mye at den var verd hver krone. I Bergen er en slik jakke helt uunnværlig for den kan brukes uansett vær.

Collagene under består av klær jeg har i min garderobe, eller lignende som jeg har funnet på nett. Det meste har jeg hatt i mange år og noe er nytt spesielt innkjøpt for å få en funksjonell basisgarderobe. Det er 5 nye plagg her, tre gensere, et sjal og en kosebukse.





Had to give a quick update to my Norwegian readers, explain about capsule wardrobe and the beauty of it. Today I'll introduce you to my utility jacket. It's one of my Best Buy's ever, if not the best! I bought it in London several years ago, 2012 or 2013. I've worn it a lot, because it's waterproof and it has a hood, which is a must when you live somewhere it rains a lot. It's a Timberland jacket and a bit pricy, but worth every cent. It's not the exact same as the one in my collages, but very similar. I can wear it with just anything all year round as it's big enough to have a real chunky wool sweater under. All clothes in the collages is in my wardrobe, either the exact peace or something similar.

Here's what I wore at our Easter holiday in Myrkdalen.



Utility jacket - Timberland, sweater- Fanakofte, homeknitted (not by me), plain tee, jeans - Emma from Floyd, hat and scarf- Maggy from Home and cottage, old hiking boots, old sunglasses






Utility jacket- Timberland, striped blazer- this is from Debenhams, mine is an old one from Zay, plain tee, hat - Maggy, scarf- PM, watch - Michael Kors, bag - Fjellräven, sneakers-DL Sport



Utility jacket - Timberland, Navy blazer -  not sure where this is from, mine is old one from European Culture, sweater- Lindex, jeans - Floyd, bag - Mulberry, watch - Mockberg, scarf - old one, boots- old ones from Tamaris





Utility jacket - Timberland, leather jacket - I have similar from Butterfly (don't know where this is from),sweater-  Anna Field - Zalando,  jeans- Fiveunits, bag- Mulberry, boots old one from Tamaris




Utility jacket- Timberland, old denim jacket, trousers - 2nd one, Miley from Motefrue.no (supercomfy), sweater - Second female, scarf - PM, bag - vintage Mulberry, watch - Mockberg, boots- I have similar from Timberland (don't know where these are from)

Så dere ser at en slik nyttejakke virkelig er nyttig og veldig enkel å matche med andre ting i garderoben.

And thats the beauty of the utility jacket, very versatile.


Until next time.

Kari






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar