tirsdag 1. august 2017

How to dress on a rainy day

Let me tell you about rainy days, I sure know a lot about them and have learned how to best dress for them the hard way. I don't drive so no matter how much it rains I have to walk to the bus if I'm going somewhere. Not that it's very far, but far enough to get soaking wet if it rains a lot. I could ofcourse wear rainwear pants and all, if you only wear the jacket you keep dry on your upper body, but your jeans will get twice as wet due to the dripping from the jacket. A full set of rainwear have to be used once in a while, but it's not very elegant is it?  Here's my best tip how to dress on a rainy day. Wear a dress or a skirt,  pantyhoses, waterproof, shoes, boots or rubber boots. And ofcourse a raincoat, preferably a soft shell one or a waterproof utility coat. Why dress you might ask? Well if it's very heavy rain and also a bit of wind you're bound to get wet on your legs. Ever been wearing a pair of wet denim jeans at work for several hours? I have, jeans take forever to dry up, a pair of pantyhoses dry up very soon. So here's an outfit I would wear a rainy day, which I assure you we have many of here in Bergen.

The all weather, all seasons patterned dress, this time with a long sleeved tee under, pantyhoses most likely in wool, my waterproof utility jacket from Timberland which has served me for years now come rain, come shine, short rain boots from Ilse Jacobsen and of course I also have to wear a bag that I'm not afraid will be ruined in the rain, my Fjällreven tote is very practical on rainy days. I don't carry my expensive Mulberry with me when it's pouring down. 




Hva er det en Bergenser ikke vet om regnværsdager? Vi har iallefall mange nok av dem og jeg har lært meg hvordan man skal kle seg for å bli minst mulig våt. Regntøy er jo et must her i byen, men om vi bare bruker regnjakke så holder vi oss tørr på overkroppen mens buksen blir dobbelt så våt pga vannet som renner ned fra jakken. Og hvem orker vel å gå rundt i regnbukse hver gang det regner? Eller oljebukse som vi kaller det for her i Bergen. Ikke jeg iallefall. Jeg har funnet ut at det er mest praktisk gå i kjole eller skjørt, strømpebukse gjerne en i ull, vanntette sko/støvler eller sjøstøvler. Og selvfølgelig en regnkåpe helst en i softshell så unngår du at det renner i strie strømmer nedover. Jeg har en regnkåpe fra Ilse Jacobsen som jeg bruker når det regner som mest og så har jeg en vanntett lang jakke fra Timberland som kan brukes i all slags vær, også ganske heftig regn. Hvorfor kjole eller skjørt lurer du kanskje på? Har du noengang gått i en våt dongeribukse i mange timer på jobb? Mest sannsynlig har du det, iallfall om du bor i Bergen. Det er det mest ubehagelige som finnes, en våt dongeribukse bruker jo mange timer på å tørke og ikke før den er tørr så må du ut i regnet å bli våt igjen. En strømpebukse derimot tørker fort og ikke er det så ubehagelig heller med en våt strømpebukse. Så det mest praktiske en skikkelig regnværsdag er faktisk kjole eller skjørt.

Her et typisk antrekk jeg ville brukt en regnværsdag: 
Min mønstrede kjole som kan brukes til alle anledninger og til alle årstider, denne gang med en langermet t-skjorte under, strømpebukser mest sannsynlig i ull, min trofaste vanntette Timberland jakke, korte sjøstøvler fra Ilse Jacobsen, min praktiske Fjällreven veske som kan brukes på tre måter bl.a. som ryggsekk. Den er impregnert så den er vanntett. Jeg bruker ikke min dyre Mulberry veske når det pøser ned. 

The weather forecast tells me that I'm going to wear a dress the whole week. 



Until next time


Kari












4 kommentarer: